Etiketter

måndag 13 april 2015

Påsklovet

Hej!

Vi fick som uppgift att skriva vad vi brukar göra på påsken och vad den betyder för oss. För mig betyder påsken att man får vara med sin familj, vara i stugan och så klart få äta mycket godis. Som liten brukade vi vara i antingen våran stuga i Morjärv som ligger en bit in efter Töre. Eller i min farmor och farfars stuga som ligger i Lillkorsträsk som är efter Älvsbyn. I stugan i Morjärv brukar vi pimpla, åka skoter och bara ha det jätte mysigt. I våran stuga finns det inget el eller rinnande vatten så det blir som extra mysigt på något sätt när man måste göra alla sysslor som man i vanliga fall skulle tycka vara en pest att göra. I Lillkorträsk brukar vi också pimpla och på eftermiddagarna brukar vi lägga ut gäddsaxar som vi hämtar upp dagen efter. Det kan faktiskt vara riktigt stora gäddor som fastnat på kroken. I Lillkorsträsk finns det el och rinnande vatten men där är det extra mysigt för att min farmor och farfar brukar vara där. De är väldigt mysiga gamla människor, farfar som drar sina ganska tråkiga skämt men som blir roliga bara för att det är han som drar dem. Farmor som kommer och kramar en och bara ger en kärlek.
På senare år har vi fått som tradition att vi åker upp till Korva som ligger i Övertorneå. Där är vi med våra familjekompisar och bara umgås och vi brukar spela en lek som heter lappleken där man skriver olika saker, vad som helst ett djur, en människa eller en sak. Sedan ska man förklara vad det är utan att säga vad det är. På någon av dagarna brukar vi åka till Svanstein vilket är en slalombacke som faktiskt är väldigt bra och rolig.
När jag tänker efter så gillar jag påsken, det är ingenting jag reflekterat över tidigare men det gör jag eftersom man får vara med nära och kära.
//Klara

    

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar