Etiketter

torsdag 10 december 2015



Jämförelse mellan religioner

Judendom, Kristendom och islam:

Judendomen, kristendomen och islam är syskonreligionerna alltså finns det många likheter. Gud eller Jahve som är judendomens, gud kristendomens och Allah islams är de tre religionernas gud som de följer och lever efter. Men egentligen tror de tre religionerna på samma gud, eftersom det bara finns en gud. Det är bara olika namn för Gud. De har alla en helig plats som är mycket viktig eftersom de mest troende ofta kommer dit en gång i veckan för att be tillsammans. Det är lördag i judendomen, söndag i kristendom och fredag i islam. Men många kommer dit andra anledningar som dop, bröllop eller begravning. Det är några ceremonier som de tre religionerna har gemensamt.  

Det finns olika heliga symboler i alla religioner. En av islams är nymånen som har en halvmåne sen har den en liten Venus, morgonstjärnan bredvid. Nymånen förknippas bland annat med fastemånaden Ramadan. 

Judendomen har davidsstjärnan som är ihop satt med två trianglar och har sex uddar. Stjärnan har inte lika stor religiös betydelse som till exempel korset har för kristna eftersom att stjärnan aldrig nämns i bibeln eller judiska skrifter. Davidsstjärnan har används under en lång period och den har hittats i många olika kulturer i fornlämningar den har hittats i bland annat egyptiska, kristna och islamska sammanhang. Men det var först under 1800-talet som man började använda den mycket, syftet var att ha en symbol som var lika stor som korset. Davidsstjärnan har många kopplingar till andra världskriget, där många judar dödades och blev torterade. Till exempel var alla judar tvungna att ha davidsstjärnan fast sydd på kläderna för att visa att man var jude. 

Kristendomens största är korset som symboliserar när Jesus kors fästes. För kristna står inte korset bara för att Jesus dog för vår skull utan att det är ett tecken på seger eftersom att han uppstod från de döda. Gud består av en men är samtidigt tre, fadern, sonen och den helige anden. Det kallas för treenigheten. Jesus lärde ut om Gud som Fader till folket och hans lärjungar. Eftersom att Jesus hade en en speciell relation med Gud började Jesus lärjungar kalla honom för Guds son.   

Islam ramadan, judendom sabbat och kristendom har nattvarden. Det är tre helt olika firanden men på något sätt har det ändå mycket gemensamt. Man firar dem genom att t.ex. äta mat. Sabbat vilar man och utför inget som helst arbete, sabbat inleds med en rituell måltid som ofta består av challa-bröd och dricker vin och ber och sjunger. Det firar man för att man ska minnas att gud vilade på sjunde dagen när han hade skapt världen. I islam har man fastemånaden ramadan där man fastar i en månad där man får varken äta dricka eller röka så länge solen är uppe. Det firas för Muhammed som mötte ängeln Gabriel under den här tiden. Sedan har kristendomen nattvarden, som firas till minne av Jesus sista måltid och där äter man bröd och dricker vin. I Kristendomen är också söndag vilodagen även om vi inte alltid i nutid ägnar söndagen åt vila.

En skillnad mellan religionerna är att de har väldigt olika tidsräkning. Kristendomen räknar ofta i den gregorianska kalendern alltså som oss år 2015. Enligt den judiske tideräkning är man nu på år 5775 vilket man räknar på utifrån världens skapelse. Islam följer månåret och är på år 1437. Alltså är det ganska många år mellan de olika årtalen. 

Judendomen, kristendomen och islam har alla samma profeter som Abraham och Moses. Religionernas heliga böcker är kommer från ungefär samma text vilket är gamla testamentet. Namnen på de tre heliga skrifterna är bibeln, torahn och koranen.

Jag tror det är stor skillnad på hur de troende accepteras i samhället och då tänker jag att här i Sverige blir många muslimer behandlade som om de vore mindre värda. Jag menar att det finns fördomar i vårt land som handlar om att muslimer är terrorister. Kristna och protestanter acceptaras på ett annat sätt och anses som mer ”vanliga” människor. Det tycker jag är hemskt. Alla är vi människor och ska accepteras för den vi är oavsett kön, religion eller nationalitet. Vi människor ska vara ett team som stöttar och hjälper varandra i alla lägen, vi är ju trots allt av samma art.

Buddhismen och Hinduismen:

Buddha är det mest centrala i buddhismen medan i hundismen har sin starkaste tro på återfödelse och möjligheten att få en andlig ledare som kallas moksha. Moksha är hinduers sätt att bryta cykeln där man återföds. Samma sätt som i buddhismen har man nirvana. Hinduismen har man fler olika gudar där de viktigaste är Brahma, Vishnu och Shiva.  De gudarna följer man och offrar till. Man kan till exempel skänka mat, som därmed blir välsignad. Den här formen kallas gudahyllning, Puja. Puja utförs för att hylla flera gudar och gudinnor. De pujas som utförs av präster i tempel är ofta ritualer som kan ta fler timmar. Medan i buddhismen har man ingen gud, men man har buddha som för många uppfattar han för mycket större. Att offra och be till buddha är en viktig del i många buddhisters liv, även om han inte anses som en gud i vanlig mening. 

Här finns de också olika religiösa symboler, hinduismen har Aum som står för det heliga ljudet aum, som symboliserar gud eller den högsta verkligenheten. Buddhismen har hjulet vilket symboliserar buddhas lära.

De åtta ekrarna representerar den åttafaldiga vägen som tros leda till upplysning. Det var Buddha som kom på den åttafaldiga vägen vars han trodde han hittat en metod som skulle ge lugn även om livet hos människor förändras. Varje eker på hjulet står för levnadsregler. Några exempel på ekrarnas betydelse är rätt uppfattning, rätt uppmärksamhet, rätt meditation med mera.     

Även här som i syskonreligionerna är tideräkningen annorlunda, buddhisters vanligaste tidräkning utgår från Buddhas död och inträde i nirvana. Enligt den blir det år 2559 i år. I hinduismen finns det flera olika sätt att räkna på så de är på lite olika år men de är 1939, 2073 och 5118. En likhet är att båda har tempel och heligplats och att båda har en heligskrift. Dock så har hinduismen flera olika böcker och ett samlingsnamn för de är vedaböckerna. Men i buddhismen varierar vilken helig skrift som är mest helig beroende på olika traditioner. Men i en de där Buddha har  unik position kallas för sutror. Buddhismen grundar sig faktiskt i hinduismen eftersom Buddha var hindu.



Likheter mellan alla religioner:


Alla har någon slags gud eller en stor person som Buddha som de lever och ser upp till på olika sätt. Alla har sin heliga bok där det är en massa viktiga saker som också hör till hur man ska leva och bete sig. De har sina heliga platser där de ber tillsammans en gång i veckan. De har alla högtider och traditoner, några som är mer lika än andra.
  
Mina åsikter om varje religion:


Islam: Jag tycker att Islam värkar som en ganska hård religion att leva i. Av väldigt många anledningar som att man måste be till Gud 5 gånger om dagen. Vilket gör att man måste anpassa sitt liv efter när det är soluppgång och solnedgång eftersom det inte är samma tid varje dag. Något som jag tycker är lite konstigt är när muslimer ska be i moskén på fredagar är att det är bara männen som får komma dit och be medan kvinnorna ska be hemma, eftersom att Muhammed tyckte att det var bättre så. Jag tycker det värkar ganska jobbigt och behöva följa precis allt som är skrivet i koranen, ens liv måste bli ganska begränsat med vad man får göra och inte. Men samtidigt tror jag att det är en ganska mäktig känsla att få be tillsammans och få känna en samhörighet. Det känns också väldigt annorlunda att det är så pass strängt med maten till exempel att man inte får äta gris kött. Jag läste på en hemsida att gud inte hade någon särskild anledning till varför man inte får äta griskött. Men jag läste på en annan sida att det var för att grisar ansågs vara en av alla "orena" djur, därför ska man inte äta det som muslim.
Islam är en religion som jag inte skulle vilja leva i eftersom att den är så pass sträng och man måste anpassa sig.
Något som jag tycker är fel i samhället idag är att många muslimer blir behandlade som om de alla vore terrorister. Jag tror att det är mycket pågrund av IS som har skapat mycket oro och gjort mycket hemska saker i världen. Här i Sverige blir många muslimer behandlade som om dem är mindre värda. Jag tänker att kristna och protestanter accepteras på ett annat sätt och anses som mer "vanliga" människor. Bara pågrund av att vi lever i ett land där majoriteten är kristna. Det tycker jag är hemskt. Alla människor ska bli accepterade för den vi är oavsett kön, religion eller nationalitet.

Kristendom: Egentligen vet jag inte riktigt vad jag har för uppfattning av kristendomen eftersom att det är den religionen som är den som närmast mig, även om jag själv inte är kristen. Men något som jag tycker är bra med kristendomen är att man förlåter alla och de flesta accepteras. Något som är bra är att man också accepteras om man har en annan sexualitet än straight. Att man tillåter giftermål där också. Fast jag tycker det är fel att vissa präster vägrar att viga personer med en annan sexualitet. Men alla är vi kristna på något sätt, nästan alla i Sverige firar påsk, jul och andra stora högtider. Vilket alla har med kristendomen att göra.

Judendomen: Jag har inte heller några särskilda tankar om judendomen eftersom den är väldigt lik kristendom och islam. Men något som jag tycker var lite konstigt var att man inte fick konvertera till judendomen utan man var tvungen att vara född i religionen. Jag vet att det är ändrat nu och man får konvertera dit. Men jag tycker ändå att det var konstigt att man inte fick det eftersom jag tycker att man ska få tro på vad man vill, se upp till vad man vill och leva hur man vill. 

Buddhismen: Buddha var en person som man vet existerat därför känns buddhismen ganska realistiskt. Eftersom här ser man inte upp till en högre makt på samma sätt som i de andra religionerna. Man lever efter Buddhas levnadssätt vilket jag tycker låter ganska bra. Något som jag inte tror på är att komma till nirvana eftersom jag tror inte på återfödelse. Jag tror man lever en gång och det är det. Buddhismen är den religon ska helst skulle kunna tänka leva mig i eftersom det värkar så fridfull och det värkar vara en bra gemenskap.

Hinduism: Kastmärket är något som är mycket dåligt inom hinduismen. Det gör så man delar upp människor efter hur man levde i sitt förra liv. Man kan alltså inte själv välja kast man föds eller hamnar i. Det är fel tycker jag för att man har nästan ingen påverkan över sitt eget liv i det fallet. Men jag tycker det är bra att hinduer får bestämma mycket annat över deras liv. Om man frågar något till en hindu så kan svaret variera mycket beroende på vem man frågar eftersom att hinduism är ett begrepp för en massa olika filosofiska skolor. Det är svårt och säga något alla hinduer har gemensamt i sin tro. Men den vanligaste tron hör till att man ska bli återfödd och komma till moksha. Jag tycker att hinduismen låter som en ganska bra religion förutom då kastsystemet.         

//Klara
Olika religiösa symboler

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar