Etiketter

söndag 17 april 2016

Prao v.15 - Gymnasieskolan i boden (11/4-15/4)

På måndag började jag ungefär 8. Jag fick först träffa min handledare som visade mig runt i statshuset och presenterade mig för alla anställda på deras våningsplan där det är HR-kansli och IT och studieadministration. Jag fick även hälsa på nästan alla på våningen över där ekonomi och lokalavdelning hör hemma. Sedan började vi med att sitta i ett möte tillsammans med min handledare som är gymnasiechef, skolchefen, för- och grundskole chefen och elevhälsans chef. Mötet handlade mest om elevers psykiska hälsa. När mötet var slut åkte jag och min handledare till Björknäs gymnasiet som är den ända gymnasieskolan i Boden. Där gick vi runt och kollade på skolan, hälsade på elever, lärare och även de fyra rektorerna. Det finns fyra olika rektorer på skolan eftersom varje rektor har hand om ett antal olika gymnasielinjer + särskolan. Några exempel på linjer kan vara teknik, fordons, resturang- och livsmedel och en massa fler. På eftermiddagen for vi tillbaka tillbaka till statshuset där vi satt i ett möte från 13-17 vilket var lite mindre kul men samtidigt lärorikt. Jag måste säga att det är kul att observera alla olika personer på de olika mötena. Man kan nästan jämföra de olika individerna som i klassrummet, vilka som pratar mycket och vilka som mer sitter tysta och lyssnar. Efter mötet slutade jag, alltså 17:00. 

På tisdagen började jag också klockan 8. Vi for direkt till gymnasieskolan där vi fortsatte att gå runt i klasser med mera. Vid 9:30 gick jag med en av rektorerna till björksalen vilket är deras aula. Där såg vi på en teater som handlade om att man ska få älska vem man vill och få vara vem man vill. Det var en grupp från Göteborg som är här och spelar den för elever, de har även varit och spelat upp den i Luleå. Teater gruppen var också här för att dem hade kärleksvecka på skolan där dem jobbar med kärlek på olika sätt. Jag tyckte teatern var bra inte den bästa jag sett men det var kul för publiken var mycket involverad i teatern och det är även ett mycket viktigt och känsligt ämne som den handlar om. Teater gruppen spridde även ett budskap "kärleken är fri!?" vilket jag tycker är riktigt bra. Efter teatern skulle jag egentligen varit med en teknikklass som skulle diskutera om teatern och liknande frågor men det blev inte av utan blev på torsdag istället. På eftermiddagen var jag på möte i statshuset igen där det var två män från Lärarnas riksförbund som var och pratade om tiden och förutsättningarna för lärare. Sen slutade jag klockan 17.

Jag började även 8 på onsdag där vi också for till gymnasiet på en gång. Vi började på ett möte med alla rektorer från skolan där dem pratade om skolans utveckling osv jag skulle säga att det var ungefär som ett elevkårs möte fast för rektorerna. Sedan var jag och min handledare till resturang- och livsmedelslinjen där jag fick träffa en av lärarna som visade mig runt och jag fick även träffa en klass. Jag tycker att läraren hade mycket kloka tankar och åsikter om elevers lärande. Sen var jag på möte från 13-15 om lokaler och grävmaskiner som skulle till fordonsprogrammet. Efter mötet slutade jag klockan 15.

Tordagen startade jag dagen samma tid där jag började med att vara på skolan med en polis och en kvinna som jobbade bland annat på ungdomsmottagningen. Med de två var jag i två fordonsklasser där vi pratade om frågor som rörde teatern som jag var på i tisdags. Mycket genus frågor och om makten mellan det manliga och kvinnliga könet. I båda klasserna började de med att läsa en saga som handlade om just genus, jag tycker att den sagan var riktigt bra och tänkvärd. Sagan gav hyfsat mycket diskussion men jag hade önskat att det var fler som sa vad de tyckte. Efter sagan körde dem heta stolen med eleverna där frågorna fortfarande handlade också om genus. Jag tycker att det var riktigt kul att jag fick vara med i klasserna när det skulle diskutera eftersom jag själv gillar att säga vad jag tycker, men även intressant att höra vad dem tycker och tänker. Jag måste tyvärr säga att det var många av killarna som har missuppfattat feminism helt, vilket är väldigt synd. Efter det var vi  i statshuset och hade lite möten och gick runt och pratade med olika personer. Jag slutade 15 idag också.

På fredag morgon åkte vi 7:30 till Piteå där vi hade ett fyrkants möte. Vilket är Piteå, Boden, Luleå och Älvsbyn som har slagit ihop ett sammarbete. Där mötet handlade om de olika gymnasieskolorna och gymnasielinjerna i kommunerna. Mötet var slut 11 och efter det åkte vi hem och jag slutade dagen.

Jag tycker att det har varit en bra vecka mestadels, lite halv långtråkig ibland med alla möten. Men det är sånt jag får ta när jag valt att praoa på en sådan arbetsplats. Det har varit kul att få träffa alla olika personer för jag har alltid blivit så positivt bemött och alla har tyckt det har varit kul att jag varit där. Veckan har varit väldigt lärorik och jag har fått en mycket bra insyn i gymnasievärlden. Jag är väldigt nöjd med min handledare också hon har varit en riktig glädjespridare. Det har varit en bra vecka helt enkelt :))

//Klara Å-L

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar