Etiketter

torsdag 4 juni 2015

Filmanalys Interstellar

Filmanalys, Interstellar

Filmen handalar om familjen Cooper. Familjen består av pappan eller Joseph som är hans förnamn, hans dotter Murph, hans son Tom och deras morfar. Deras mamma hade gått bort för några år sedan. Familjen bodde på en bondgård i Amerika där dem odlade majs. Pappan hade varit NASAS bästa rymdpilot som de hade haft.

I filmen håller världen på att gå under, NASA upptäcker då att man kan åka upp till rymden och försöka rädda världen/befolkningen. Joseph och kollegorna hade två alternativa planer ifall att någon av dem inte skulle funka. Plan A och B. Plan A var att man skulle hitta en ny planet i ett annat solsystem som vi människor skulle kunna leva på. För att komma till ett annat solsystem åkte dem genom ett maskhål som de hade upptäckt som låg vid Saturnus ringar.  
Plan B var bara om man skulle misslyckas med första planen. Då skulle man ``plantera´´ människor och bilda en koloni. Dottern Murph reagerar starkt på att Joseph skulle åka iväg i flera år. Hon var arg och ledsen på samma gång medan sonen tog det på bästa sätt. Deras morfar tog hand om barnen tills han skulle komma hem. Innan Joseph åkte gav han Murph en klocka och sa:
-       
                    -  När jag kommer tillbaka kanske vi är lika gamla.

Det berodde på att det var i olika tidszoner och tiden gick olika fort. Innan han åkte försökte Murph lösa mysteriet med hennes bokhylla och vad den försökte säga henne.
Cooper och de tre andra som följde med på raketen stödde på olika problem under deras resa. Som t.ex. när de kommer till den första planeten var det väldigt tuff gravitation hela 130 % av jordens. Planeten var full av vatten och med jämna mellanrum kom det jätte stora svallvågor. När de kom tillbaka till rymdkapseln hade gått 23 jord år men för dem hade det bara gått ett par timmar.
Ett budskap som jag tror de vill ge av filmen är att vi ska värna om vår planet för det är den ända vi har, och vi måste minska koldioxidutsläppen för det ökar växthuseffekten. Så som vi håller på idag med utsläpp och så vidare kommer vi behöva hela fem planeter. Så det är som en upplysning och samtidigt något man kan lära sig av filmen. Var rädd om dig och vår planet!                                                                        
Det är också en bild man får av världen i filmen. Att vi inte sköter om den osv. Därför måste den räddas. Det visar ju att människan är både ond och god i filmen, god på det sättet att de vill rädda mänskligheten och försöker så hårt att de riskerar sitt liv. Men människan är ju också ont om man tänker på vad den gjort med vår planet.    


Joseph Cooper är då huvudpersonen i filmen han har sina mål och vet vad han vill, han är mycket envis följer sitt hjärta. Jag tycker han är en väldigt omtänksam person, jag kan känna ganska mycket medkänsla för honom eftersom att han är måste ta ett väldigt jobbigt beslut om han ska åka ut till rymden eller stanna hemma. En anledning var ju faktiskt för Murphs skull, han ville rädda mänskligheten och hans familj. Men jag kan känna lika mycket sympati för Murph hon är också en smart och envis tjej som har sina egna tankar och förmågor. Jag kan känna sympati för henne eftersom att jag tror jag är lite som hon i grund och botten. Jag är envis och vet vad jag vill men samtidigt skulle jag nog reagerat exakt likadant om någon av mina föräldrar skulle åk någonstans och jag skulle inte veta när de skulle komma tillbaka. Hon känner nog sorg och frustation på samma gång och man vet inte vad man ska ta sig till. Murph ändras från början och i slutet av filmen, för i början är hon ganska sur och fattar inte varför hennes pappa skulle ta ett sådant dåligt beslut. Medan i slutet börjar hon acceptera hennes pappas beslut och inser faktiskt varför han åkte. Hon får helt enkelt en annan syn på det hela.   

Det här var mina filmanalys!
 //Klara

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar