Etiketter

onsdag 3 juni 2015

Min läsning

Under min femton minuters läsning hann jag läsa 13 sidor i min bok "Jag är Malala"
13x7=91 (7=alla dagar i veckan)
Sedan bokens antal sidor som är 285.
285
 91= ungefär tre veckor skulle det ta för mig att läsa ut boken. Men det beror ju helt på vilken bok man har. Min bok har väldigt liten och mycket text på varje sida. Jag är en sådan person som läser i perioder. En period kan jag vara en bokslukare och en annan vill jag knappt läsa när jag är hemma. Jag tror det är både för och nackdelar med att vara en periodare men en nackdel är att jag kan vara mitt i en bok och när den blir lite tråkig och seg så lägger jag undan boken. Det har bara hänt några få gånger men jag tror jag behöver ha mer tålamod.


Ett citat ur boken som jag tycker är bra är: 

"När jag var omkring fyra år gammal frågade jag pappa: Aba, vad har du för färg? Han svarade: Jag vet inte, lite vitt, lite svart.
Det är som när man blandar mjölk och te.

Jag tycker det här citatet kan skapa diskussion om vem, vad och vilken hudfärg man har. "Det är som när man blandar mjölk och te" det tycker jag var en bra liknelse också.

Ett annat citat är "Ur varenda kran kommer rinnande vatten, varmt eller kallt, vilket man vill; man behöver bara slå på strömbrytaren för att få ljus, dag som natt, så man behöver inga oljelampor; man behöver inte hämta gasbehållare från basaren för att laga mat." 

Det här citatet tycker jag visar hur mycket orättvisa och skillnad det är i världen. Hur modernt och icke modernt det är. Även den här kan skapa diskussioner om vad vi ska göra för att det ska bli mer jämlikt i världen om pengar och mat mm. 

Båda citaten är då från "Jag är Malala" första hittar man på sida.24 och det andra hittar man på sida.9 

Några ord som jag hittade i boken som är antingen snygga eller som jag inte använder så ofta är: läshuvud, processionen, huvudklädena, dieselångande rikshor, givakt, sensmoral, schemetiska bilder, själskamrat, stipendium och propagerade. 

//Klara 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar